Проектен цикъл на управление
При управление на публични средства, както и при разходване на средства предоставени чрез административен договор за безвъзмездна финансова помощ, възниква необходимостта от провеждане на процедура за избор на външен изпълнител. Процеса по управление на обществените поръчки е сложно производство, в процес на което пред експертите и ръководителите възникват редица въпроси.
Често погрешно се посочва, че процесът на възлагане на обществени поръчки се състои в това, което е описано в Закона за обществените поръчки и започва от момента, в който служителят започва да съставя документацията, изискуема от закона и да попълва задължителната форма на съответното обявление.
Всъщност, процесът на възлагане и изпълнение на обществените поръчки съставлява един сложен комплекс от процеси и дейности, които следва да протичат в ясна последователност и взаимовръзка помежду си. За успешното провеждане на процедура и впоследствие възлагане на изпълнението на обществената поръчка следва да бъдат предприети стъпки, които съставят цялостния цикъл на управление на обществените поръчки:
- Определяне на потребностите
- Формулиране на проекти и определяне на бюджет
- Изготвяне на план-график
- Подготовка и обявяване на процедурите за възлагане на обществени поръчки
- Възлагане на обществената поръчка
- Изпълнение на договора за възлагане на обществената поръчка
На вашето внимание представяме Наръчник, съдържащ инструментариум, обхващащ всяко действие, което следва да предприемете от самото пораждане на необходимостта от провеждане на процедура за възлагане на обществена поръчка до приемане на изпълнението на сключения договор с избрания изпълнител.
В Наръчника са представени основните понятия, основните стъпки и инструментариум, приложими в цикъла на управление на обществените поръчки. Идентифицирани са текущите дейности по планиране, възлагане и изпълнение на договорите за обществени поръчки, като акцент в него са практическите аспекти в дейността по управление на обществените поръчки.
В настоящия раздел имате възможността да се запознаете с основните аспекти от Наръчника, като пълното му съдържание е достъпно след участие и приключване на обучение по темата от програмата на Procurement.bg.
Ако искате да видите пълния текст и да получите достъп до цялата информация в “Наръчник за цикъл на управление на обществените поръчки”, преминете към платената част на procurement.bg и отворете страницата “Наръчник” (достъпна е само за потребители на пакет procurement.bg).
Това е стартовият етап, основополагащия момент, в който възложителят трябва да определи какво точно е необходимо да се извърши, т.е. каква потребност следва да бъде удовлетворена. Ясно и правилно определената потребност е първата ключова стъпка за реализиране на успешен проект.
Това решение има съществено управленско значение. На практика, чрез него се прави връзката между изпълнението на средносрочните и краткосрочните приоритети на конкретната организация. То следва да посочва по ясен начин връзката на планираните обществени поръчки с целите на организацията (действащите договори и за тях.) .
Прогнозиране на потребностите от възлагане на обществени поръчки е част от цикъла на обществените поръчки и представлява процеса на установяване на броя и вида на обществените поръчки, съобразно очакваните потребности и финансовия ресурс, който възложителят предвижда да осигури, включително и установяване на датите, към които следва да са налице.
Ако искате да видите пълния текст и да получите достъп до цялата информация в “Наръчник за цикъл на управление на обществените поръчки”, преминете към платената част на procurement.bg и отворете страницата “Наръчник” (достъпна е само за потребители на пакет procurement.bg).
Това е етапът, на който се дефинират действията, които се счита, че трябва да се предприемат за да бъде удовлетворена идентифицираната потребност. Това е етапа на формулирането на предмета на инициативата, свързана с възлагане на една или няколко обществени поръчки и определянето на пътя, по което ще постигнем желана цел. Ключов момент при вземането на правилни решения на този етап е анализа на различни фактори, нивото на приоритетност на съответната потребност и възможностите за оптимално използване на наличните ресурси: финансови ресурси, човешки ресурси и времеви ресурси, както и избора на конкретно технологично решение от няколко възможни.
Прогнозната стойност на обществената поръчка трябва да е актуална към датата на откриване на обществената поръчка.
Прогнозна стойност на обществената поръчка, без включен данък добавена стойност, включително предвидените опции и подновявания на договорите по чл. 21, ал. 1 от ЗОП (ако се предвиждат такива), следва да е изчислена съобразно пазарната стойност на предстоящите за възлагане дейности, която е актуална към датата на откриване на процедурата / обществената поръчка и която може да бъде определена и в резултат на пазарни проучвания или консултации, съгласно чл. 21, ал. 2 от ЗОП или определена на база на експертен опит.
Пазарните проучвания се извършат чрез: маркетингови проучвания – проверка и събиране на публично достъпни данни – НСИ, борси, тържища, каталози, справочници, брошури, други издания, информация от пазара на обществените поръчки – ОВ на ЕС, РОП, предоставено проучване от проектант / оценител, предходни договори / оферти, посещения в търговски обекти, ползване на архив от база данни от предварително проучване, информация от интернет и други.
Пазарни консултации се извършват чрез изискване и получаване на индикативни оферти. Пазарните консултациите могат да се използват при условие, че не водят до нарушаване на конкуренцията и на принципите за недискриминация и прозрачност.
Ако искате да видите пълния текст и да получите достъп до цялата информация в “Наръчник за цикъл на управление на обществените поръчки”, преминете към платената част на procurement.bg и отворете страницата “Наръчник” (достъпна е само за потребители на пакет procurement.bg).
В рамките на общите правила за структуриране и функциониране на една администрация не може да се осигури висока степен на независимост, но могат да се предвидят организационно-правни механизми за гарантиране на едно по-високо ниво на самостоятелност при провеждане на самите процедури за ОП и за вземане на крайното решение. Един от тези механизми е пряката подчиненост на висшето административно ръководство, в лицето на самия административен орган или главния секретар като най-висш държавен служител в администрацията. Основна гаранция за самостоятелност е самата функционална структура на съответната администрация. Специализираното звено за обществени поръчки трябва да е пределно гъвкаво при подготовката на процедурите. Трябва да е в състояние да възлага отделни дейности за извършване «вътре и вън», било на специализираната администрация, било на консултанти. Желателно е да да работи на основата на «собствен» бюджетен разчет, в който да се предвидят и постъпленията и разходите. Това ще позволи конкретна калкулация на ползите и загубите, както и персонализиране и по-точно дефиниране на отговорността. Необходимо ще е по-нататък, да му се създадат условия за работа, наподобяващи конкурентна среда. По възможност да се работи в конкуренция на отделни екипи, като при това се предвидят възможности за ДМС при положителни резултати въз основа на количествени методи за оценяване на приноса на всеки отделен служител, както и на качествени методи – напр. неоспорени процедури, спечелени дела, успешно приключило изпълнение на поръчката и др. под. Особено внимание трябва да се обърне на кадровия подбор. По възможност трябва да се привлекат опитни кадри с добра служебна репутация и адекватна, включително езикова подготовка.
Ако искате да видите пълния текст и да получите достъп до цялата информация в “Наръчник за цикъл на управление на обществените поръчки”, преминете към платената част на procurement.bg и отворете страницата “Наръчник” (достъпна е само за потребители на пакет procurement.bg).
Този етап включва описание на всички процедури, които трябва да бъдат изпълнени, определянето на времевите периоди на изпълнение и отговорните изпълнители (служители) по видове дейности. Това е един изключителен важен етап, който играе много съществена роля за успешното изпълнение на проекта и за своевременното и правилното организиране на обществените поръчки и дори оказва влияние върху крайната цена за неговото изпълнение (бюджета на проекта).
Един проект може да се реализира чрез възлагане на няколко обществени поръчки. Също така сходни дейности /или стоки/ от различни проекти могат да бъдат обединени в една поръчка /обща процедура за възлагане/.
Това е етапът, на който следва да се извърши анализ и да се вземе решение по следните въпроси:
1) Как ще се извърши възлагането на проекта?
Изграждането на строителен обект, например, може да се възложи чрез поръчка за инженеринг или да се реализира чрез отделни обществени поръчки – за проектиране, доставки на основните материали, и отделно за строително-монтажни работи. Всяка от тези форми на възлагане притежава своите позитиви и негативи. От една страна инженеринговата поръчка ще спести значително време за провеждане на процедурите (след тяхното обявяване), и ще доведе до по-голяма отговорност на изпълнителя към крайния резултат от поръчката. Но предварителната подготовка на процедурата за инженеринг изисква много човешки ресурси, време и висока квалификация на специалистите, които подготвят документацията. Освен това при нея е по-голям рискът за Възложителя от възникването на допълнителни работи, които не са предвидени при възлагането на поръчката и са необходими за постигането на добър краен резултат.
Изпълнението на проекта чрез възлагане на отделни поръчки за проектиране и за СМР ще даде възможността за по-добър избор относно проектното решение и качеството на материалите. Възможно е също така, при равни други условия да се постигне по-ниска стойност на проекта поради възможността за влияние на проектното решение, вида и качеството на материалите от страна на възложителя.
Относно поръчките за доставки на стоки (предимно при машини и оборудване) следва да се определи дали от доставчика ще се изисква да бъдат извършени дейностите по монтаж, конфигуриране, настройка, пускане в експлоатация и др., или това ще бъде възложено чрез отделна поръка на други компании от този бранш (сервизни, строителни или др.). Мотивите за избора на тази алтернатива отново касаят икономическата целесъобразност при начина на възлагане и изпълнение.
2) Какъв е периода на подготовка, възлагане и изпълнение на поръчките?
Ако искате да видите пълния текст и да получите достъп до цялата информация в “Наръчник за цикъл на управление на обществените поръчки”, преминете към платената част на procurement.bg и отворете страницата “Наръчник” (достъпна е само за потребители на пакет procurement.bg).
Изготвянето на план – график за изпълнението на обществените поръчки, необходими за изпълнение на формулираните проекти е етапът, на който се финализира стратегията за възлагане на обществените поръчки за удовлетворяване на идентифицираните потребности, посочват се конкретните срокове за изпълнение и отговорните за това лица. С други думи, на този етап се описват всички процедури, които трябва да бъдат изпълнени, определянето на времевите периоди на изпълнение и отговорните изпълнители (служители) по видове дейности. Това е един изключителен важен етап, който играе много съществена роля за успешното изпълнение на проекта и за своевременното и правилното организиране на обществените поръчки и оказва значително влияние върху крайната цена за неговото изпълнение (бюджета на проекта).
Планирането на провеждане на процедурите за възлагане на обществените поръчки обхваща процеса по изготвяне на „График за възлагане на обществени поръчки за …. година“, като се отчете времето за подготовката, провеждане на процедурите, и сключване на договорите. При подготовката на графика следва да се съобрази времето за всички законоустановени срокове, относими към предмета на поръчката, включително и тези в производствата по обжалване, извършване на контрол от Агенцията по обществени поръчки (АОП), когато е приложимо, както и началния момент и срока на изпълнение на договора.
Ако искате да видите пълния текст и да получите достъп до цялата информация в “Наръчник за цикъл на управление на обществените поръчки”, преминете към платената част на procurement.bg и отворете страницата “Наръчник” (достъпна е само за потребители на пакет procurement.bg).
Техническата спецификация (техническо задание) в общия случай се използва, за да предаде подробна информация от клиента към фирмата изпълнител относно точните параметри за изпълнение да даден проект. Тя може да е синоним на „задание“. На обикновен език можем да кажем, че техническата спецификация е описание на това какво искате Вие като клиент да бъде изработено от изпълнителя. Самият термин звучи плашещо, но всъщност, когато знаете какво искате, тя не е нищо повече от Вашите идеи разписани на дигитален носител или хартия.
Техническата спецификация няма някаква задължителна структура. Но е важно тя да представи точно какво искате така, че то да бъде разбрано и осъществено от отсрещната страна. Няма нужда да проучвате нашироко и използвате технически термини – важното е това, което сте описали да се разбира с един прочит.
Ако искате да видите пълния текст и да получите достъп до цялата информация в “Наръчник за цикъл на управление на обществените поръчки”, преминете към платената част на procurement.bg и отворете страницата “Наръчник” (достъпна е само за потребители на пакет procurement.bg).
Съществено значение при разработването на документацията има определянето на изискванията към начина и качеството на изпълнение на поръчка, както и тези към участниците в процедурата (респ. изпълнителите на поръчката).
Формулирането на изискванията е сложен и важен процес при възлагането на поръчката. Важността му се определя от огромното влияние, което оказват тези изисквания към резултатите от провеждането на процедурата, а след това и за качественото и икономически обосновано изпълнение на поръчката. Сложността на този процес се обуславя от необходимостта да бъде постигнат оптимума, при който:
- изискванията да са достатъчно ясни, подробни и строго определени по такъв начин, че да бъде сведена до минимум вероятността от некачествено изпълнение на поръчката. Това се налага от факта, че Възложителя винаги ще получи оферти с най-евтиния начин на изпълнение в рамките на заложените изисквания (стремеж към най-ниска цена – респ. най-ниско качество);
и от друга страна:
- изискванията да бъдат достатъчно «отворени», така че да дават възможност за предлагане на алтернативни и авангардни технически и икономически изгодни решения, и освен това да се гарантира и възможността за равен достъп на кандидатите в процедурата.
Изискванията по-никакъв начин не трябва да възпрепятстват свободната и честна конкуренция между участниците.
Балансирането между тези две крайности е сложна задача, с която трябва да се справят възложителите. За тази цел е необходимо да се спазят някои основни правила при определяне на изискванията в процедурата
Ако искате да видите пълния текст и да получите достъп до цялата информация в “Наръчник за цикъл на управление на обществените поръчки”, преминете към платената част на procurement.bg и отворете страницата “Наръчник” (достъпна е само за потребители на пакет procurement.bg).
Техническите спецификации, които се неразделна част от общата документация по една поръчка, съдържат детайлна информация за характера на услугата, доставката или строителството.
Ако искате да видите пълния текст и да получите достъп до цялата информация в “Наръчник за цикъл на управление на обществените поръчки”, преминете към платената част на procurement.bg и отворете страницата “Наръчник” (достъпна е само за потребители на пакет procurement.bg).
Методиката за оценка включва ясно разписани методи и правила за определяне на оценка на участниците в процедурата и представените от тях оферти. Целта е да се извърши класиране и да бъде определен за изпълнител този участник, който отговаря на предварително обявените изисквания и е представил икономически най-изгодната оферта за възложителя.
На пръв поглед, подготовката на методиката изглежда лесна, тъй като в ЗОП ясно е записано какво трябва да съдържа. На практика обаче, разработването на този документ е сложен процес, тъй като трябва да определи строг регламент, по-който ще се оценят офертите и ще бъде избран изпълнителя. Сложността се поражда от следните фактори:
- Възложителят трябва да определи показателите и техните тежести по такъв начин, че да гарантира най-голяма икономическа изгода от изпълнението на поръчката за единица платена цена. Т.е. трябва да бъде оценено кои показатели имат отношение към икономическата изгода за възложителя, в каква степен и с каква тежест спрямо останалите показатели.
- Възложителят трябва да определи ясни правила за оценка при неясни обекти на оценяване. При подготовката на методиката, Възложителят не знае какви оферти ще получи като технологични и технически решения и при какви икономически условия. Въпреки това трябва да определи най-удачното съчетание на показателите и съответните им тежести, така че да бъде оценено най-икономически изгодното за него.
Ако искате да видите пълния текст и да получите достъп до цялата информация в “Наръчник за цикъл на управление на обществените поръчки”, преминете към платената част на procurement.bg и отворете страницата “Наръчник” (достъпна е само за потребители на пакет procurement.bg).
След изготвянето на документацията за участие, Възложителят открива процедурата по възлагане като подписва решението за откриване на процедурата. Това е акт, с който се одобрява изготвената документация за участие в процедурата. С него се поставя края на етапа на подготовката на процедурата по възлагане на поръчката и едновременно с това се поставя началото на нейното провеждане. Поради тази причина този акт е изключително важен за процеса на възлагане на обществената поръчка.
Обявяването на процедурата е първата стъпка от провеждането на процедурата след вземане на решението за нейното откриване. Той представлява процеса на информиране на потенциалните кандидати за параметрите на обществената поръчка и условията и реда за участие в процедурата. Обявяването следва да се извърши по законово определения ред, а именно:
- В 7-дневен срок след датата на издаване на решението за откриване на процедурата, това решение заедно с обявлението за обществена поръчка се публикуват освен в Република България и в „Официален вестник“ на ЕС. Срокът за представяне на оферти или заявления за участие в процедурата, който е определен в документацията, трябва да бъде съобразен с изискуемите по закона срокове, и започва да тече от датата на изпращането на решението и обявлението по гореописания ред. При процедурата на договаряне без обявление и договаряне с покана, при които не е предвидено изготвяне на обявление, в посочения по-горе срок се публикува решението за откриването на процедурата и поканата за участие в договарянето, като същите се изпрашат и до поканените кандидати, посочени в решението за откриване на процедурата.
- След публикуване на обявлението възложителят може да публикува информация за обществената поръчка и в един местен вестник или национален ежедневник. В публикацията се посочват най-малко обектът на обществената поръчка и датата на публикуване и не може да се включва информация, която не се съдържа в обявлението. По този начин възложителят може да информира и потенциални кандидати, за които е запознат, че биха проявили интерес за участие в процедурата. Целта е информацията да достигне до възможно най-много потенциални кандидати, с което да се повиши интереса от участие в процедурата. По този начин се очаква да се постигнат много по-добри резултати при провеждането на процедурата.
Ако искате да видите пълния текст и да получите достъп до цялата информация в “Наръчник за цикъл на управление на обществените поръчки”, преминете към платената част на procurement.bg и отворете страницата “Наръчник” (достъпна е само за потребители на пакет procurement.bg).
Проблемите на административната координация в процеса на възлагане на ОП се свеждат главно до планирането и предприемането на адаптивни действия за поддържане на процедурата в очертаните проектни и легални рамки. Тук към проектния екип се е присъединява една нова структура – комисия за провеждането на процедура за ОП, която става при това водещ процеса орган. Хронологически това става след изтичането на срока за приемане на офертите, респективно на заявленията за участие. Комисията е временна структура.
Комисията за оценка на офертите се ползва с автономност в решаването. Тя трябва да се придържа само и единствено към одобрената документация за участие в процедурата за ОП, постъпилите оферти и своето вътрешно убеждение в рамките на закона. Това прави координацията на усилията още по-трудна, доколкото тя по никакъв начин не трябва да води до намеса при вземането на решения от членовете на комисията. Независимо че комисията е съставена от професионалисти в съответствие с обекта и сложността на поръчката и могат да бъдат привлечени и консултанти (вж. чл. 51, ал.2 и ал.3 от ППЗОП). Консултантите могат да бъдат назначавани само от възложителя и не могат да бъдат привличани от комисията.
Възможни са практически хипотези на несигурност при оценката на едни или други обстоятелства имащи отношение към крайния резултат. Като един типичен такъв пример може да се посочи наличието на обстоятелства по чл. 110, ал.1 от ЗОП: отпадане на необходимостта от провеждане на процедурата вследствие на съществена промяна в обстоятелствата, едно от които може да бъде възникнала невъзможност за финансиране за изпълнението на поръчката по причини, които възложителят не е могъл да предвиди. В подобна хипотеза предварителната и последваща идентификация и оценка на рисковете, извършени от вътрешния одит биха били незаменими за вземането на окончателното решение било на комисията, било на ръководителя на администрацията – възложител.
Ако искате да видите пълния текст и да получите достъп до цялата информация в “Наръчник за цикъл на управление на обществените поръчки”, преминете към платената част на procurement.bg и отворете страницата “Наръчник” (достъпна е само за потребители на пакет procurement.bg).
След получаването на офертите, същата комисия, която е извършила и предварителния подбор, извършва оценка и класиране на офертите на кандидатите, като с решение на възложителя за изпълнител се определя участникът класиран от комисията на първо място. Оценката и класирането на офертите се извършва отново съгласно критерии и методика определени в документацията за участие. Това се явява вторият етап на двуетапната процедура, по време на която се оценяват единствено условията и начина на изпълнение на поръчката от предложенията на участниците в представените от тях оферти. Когато съответната процедурата предвижда и договаряне с участниците, то се извършва на този етап преди оценката и класирането на офертите.
Ако искате да видите пълния текст и да получите достъп до цялата информация в “Наръчник за цикъл на управление на обществените поръчки”, преминете към платената част на procurement.bg и отворете страницата “Наръчник” (достъпна е само за потребители на пакет procurement.bg).
На етапа на разглеждане и оценка на офертите и определяне на изпълнител трябва да се подхожда внимателно към решението изготвянето на типизирани образци на документите за този етап. От една страна, в закона е регламентирано задължителното съдържание за значителна част от документите, които се съставят на този етап, а от друга страна – разнообразието от фактическите обстоятелства е толкова голямо, че пълното унифициране е невъзможно.
В практиката се установи, че е добър подход съставянето на образци на документите, които най-често се съставят на етапа на оценка на офертите и възлагане на поръчките. В тези образци следва да се включи всичко, което законът задължително изисква да бъде посочено в такъв тип документ и да се оформи място, където компетентният орган да включи конкретните фактическо обстоятелства и да формулира и мотивира своите действия, съответно решения. По този начин ще се гарантира недопускането на пропуски във формата и съдържанието на изготвените документи – напр. непосочването на органа, пред който може да се обжалва съответното решение и срока за това. Така ще се улесни работата на възложителя и на неговите служители и ще се намали броя на актовете, които са незаконосъобразни, поради неспазване на формалните изисквания на закона.
Сключването на договора за обществени поръчки се извършва в едномесечен срок след влизането в сила на решението за определяне на изпълнител или на определението, с което е допуснато предварително изпълнение на това решение, но не преди изтичане на 14-дневен срок от уведомяването на заинтересованите кандидати и/или заинтересованите участници за решението за определяне на изпълнител. Договорът трябва да се сключи в писмена форма и в специалните условия на договора всички предложения от офертата на участника, определен за изпълнител.
Законът изрично забранява сключването на безсрочни договори за обществена поръчка. Договорът може да бъде сключен само при условие, че са представени документите, удостоверяващи отсъствие на обстоятелствата по чл.54 от ЗОП, документ за регистрация на юридическото лице, съгласно обявлението за обществена поръчка, ако кандидатът е обединение на физически и/или юридически лица, както и документ за внесена гаранция за изпълнение.
В договора трябва да се включат всички условия и изисквания към кандидата по изпълнението на поръчката и в съответствие с неговото предложение. Не могат да се променят параметри или части от предложението на изпълнителя в процедурата. Офертата на изпълнителя може да бъде включена като неразделна част от договора.
- В договора трябва да се отчетат всички изисквания и/или ограничителни условия на процедурата.
- Условията на плащане да съответстват напълно на предложението на изпълнителя и на изискванията по процедурата. Например, не може впоследствие да се променя размерът на авансовото плащане или размерът на междинно плащане при приключване на определен етап от договора, когато това не е изрично предварително уговорено.
Ако искате да видите пълния текст и да получите достъп до цялата информация в “Наръчник за цикъл на управление на обществените поръчки”, преминете към платената част на procurement.bg и отворете страницата “Наръчник” (достъпна е само за потребители на пакет procurement.bg).
Съгласно чл. 185, т. 1 от ЗОП възложителят изпраща за публикуване обявление по образец в 30-дневен срок от подписване на договора – за сключен договор.
Според чл. 36, ал. 1, т. 4 от ЗОП регистърът на обществените поръчки представлява електронна база данни, част от платформата по чл. 39а, ал. 1 от ЗОП с информация за възлаганите обществени поръчки от възложителите по ЗОП. В регистъра се публикуват обявленията, свързани с провеждане на процедурите по чл. 18, ал. 1, т. 12 и т. 13 от ЗОП – за оповестяване на откриването, промените, възлагането на поръчките и изменението на договорите. Според приложената като санкционна норма на чл. 256а от ЗОП в редакцията й към датата на извършване на нарушението, възложител, който не изпрати в срок информацията, подлежаща на публикуване в регистъра на обществените поръчки или в “официален вестник” на Европейския съюз се наказва с глоба в размер от 200 до 1000 лв.
Ако искате да видите пълния текст и да получите достъп до цялата информация в “Наръчник за цикъл на управление на обществените поръчки”, преминете към платената част на procurement.bg и отворете страницата “Наръчник” (достъпна е само за потребители на пакет procurement.bg).
На този етап също следва да се формулират индикатори, източници на данни за всеки един индикатор и системният компонент (тема) към който са насочени индикаторите. Индикаторите, източниците и кореспондиращите теми (системни компоненти) могат да опишат и следят в матрица (вж. по-долу).
Мониторингът на тази фаза може да обхваща поне следните индикатори:
- Поредност на процедурата за възлагане на ОП – първа или последваща със същия предмет в рамките на годината. Може да бъде и критерий за ефикасност, ако се измерват и кумулативните разходи за възлагане.
- Коефициент на ефективност: среден брой на неуспешните процедури отнесени към общия им брой.
- Брой на членовете на комисията, декларирали че ще се придържат към по-високите етични стандарти, описани в Етичните правила на администрацията за ОП, съотнесени към общия брой членове. Това условие би било в сила само ако съответната администрация има приети правила за етично поведение на служителите в ОП.
- Съотношение цена/икономически най-изгодно предложение за всички процедури. Алтернативно: съотношение икономически най-изгодно предложение/общ брой процедури. Този индикатор има значение за анализ на избора на процедура в администрацията.
- Среден период (календарни дни) от обявяване на победител до сключване на договор. Това може да бъде индикатор за ефикасност на екипите при равни други условия, преди всичко – при ОП с подобна комплексност.
- Среден период (календарни дни) от изтичане на срока на подаване на оферти (предложения) до сключване на договор за възлагане на ОП и други.
Освен придържането към формалната (процесуална) рамка, мониторингът и управлението на риска в процеса на възлагане на ОП цели да удържи поръчката в нейните проектни рамки: проектна дефиниция, обхват, ресурси (бюджет), график и др.
Всеки пропуск, грешка или компромис с един от елементите на проектната рамка води до изместване на ОП в някаква посока. Това от своя страна трябва да се компенсира със съответни усилия за възстановяването проектната структура на ОП. В противен случай може да доведе до деформации на крайните резултати по отношение на заложените целите, ефективност, ефикасност и др.
Примерна матрица за мониторинг на възлагането на ОП…..
Ако искате да видите пълния текст и да получите достъп до цялата информация в “Наръчник за цикъл на управление на обществените поръчки”, преминете към платената част на procurement.bg и отворете страницата “Наръчник” (достъпна е само за потребители на пакет procurement.bg).
Пълен достъп до тази страница имат само регистрираните потребители на Procurement.bg. Създайте свой профил, а ако имате такъв влезте в него, за да се запознаете с нейното съдържание.